Isa Claeys
Ik ben Isa en al van jongs af ben ik erg nieuwsgierig naar de complexe binnenwereld van mensen. Dit heeft mij ertoe gebracht psychologie te studeren en ondertussen ben ik afgestudeerd als kinder- en jongerenpsychologe.
Eerlijkheid, warmte en vertrouwen zijn voor mij als persoon belangrijke waarden. Ook in begeleidingen vind ik het belangrijk om samen een therapieomgeving te creëren waarbij deze elementen centraal staan. Op deze manier maken we het voor jou veilig genoeg om je kwetsbaar te kunnen opstellen. Wanneer je op diverse vlakken vastloopt, ga ik met jou verder op zoek hoe we hier terug beweging in kunnen krijgen. Ik gebruik expliciet het woord beweging, omdat ik sterk geloof in de rol van het lichaam bij psychologische begeleiding.
Met twee ouders als psychologen, treed ik verder in hun voetsporen. Hoewel mijn mama al jaren een diploma psychologie bezat, startte ze pas als psychologe toen ik in het middelbaar zat. Zij ontdekte op dat moment Somatic Experiencing (SE), een lichaamsgerichte traumatherapie. Pas na die ontdekking voelde het voor haar juist om aan de slag te gaan als psychologe. Tijdens mijn studies psychologie deelde zij stukjes en beetjes haar manier van werken en raakte ook ik geïntegreerd door deze benadering. De beslissing om hier verder mee te gaan, maakte ik dus al gauw. Toen ik stage liep in het kinderteam van CGG Tongeren, volgde ik alvast de introductie van SE. Ik kreeg daardoor al tijdens mijn stage de kans om hiermee te experimenteren. Daaropvolgend schreef ik mij onmiddellijk in voor de driejarige opleiding. Hier ben ik mij nu volop in aan het verdiepen. Als Somatic Experiencing practitioner i.o. vind ik het belangrijk om trauma steeds in mijn achterhoofd te houden wanneer mensen naar mij komen. Zelfs wanneer ze niet expliciet met een vraag voor traumatherapie komen, heb ik geleerd om hier toch signalen van op te vangen. Het fijne aan deze benadering vind ik de mogelijkheid om op een ander niveau aan de slag te kunnen gaan. Praten over de dingen die moeilijk voor jou zijn, kan een opluchting zijn, maar dat verandert niet hoe jij je erover voelt en hoe het jou beïnvloedt in het dagdagelijkse leven. Misschien zijn er zelfs dingen gebeurd die jij je niet meer herinnert, maar ervaar je nu toch klachten en weet je niet waarom. Het is mogelijk om hieraan te werken zonder dat je ‘ergens’ over moet kunnen praten. Gesprek zal altijd een deel zijn van de begeleiding, maar dit kan voor mij niet het enige element zijn. Met de focus op wat er in het hier en nu wordt opgeroepen en via lichaamsgerichte oefeningen in functie daarvan, gaan we op creatieve wijze op zoek naar ontlading en herstel. Met de juiste dosis nieuwsgierigheid en openheid van ons beiden, kunnen we ontdekken wat specifiek voor jou werkt.
Ik volgde ook alvast de basiscursus van Sherborne. Dit is een bewegingspedagogiek met als doel een grotere bewustwording te creëren van ons eigen lichaam, dat van anderen en van de ruimte rondom ons. Dit kan zowel de motorische, cognitieve, sociale als affectief-emotionele ontwikkeling stimuleren. Het is een benadering die vooral bij kinderen wordt gebruikt om op een speelse en plezierige manier hierin te groeien.
Andere kortdurende cursussen en workshops waar ik aan deelnam zijn:
- ‘Het weerbare kind’ van Maggie Kline over traumabegeleiding bij kinderen en jongeren
- Suïcidepreventie bij jongeren
- ‘De kracht van ELP’
Ik ben ervan overtuigd dat er onder alle moeilijkheden altijd nog glinsteringen aanwezig zijn en tijdens de begeleiding help ik jou met veel begrip en geduld graag verder om deze terug te vinden en/of uit te vergroten!